2023 - 500 Kč - Stříbrná pamětní mince - Slavné dopravní prostředky - Osobní automobil Tatra 603 - 25 g - 0.925 Ag - PROOF
Popis
Stříbrná mince 500 Kč Osobní automobil Tatra
ČNB stříbrná pamětní 500 Kč mince s barevnými prvky „Osobní automobil Tatra 603“ je třetí mincí ze série "Slavné dopravní prostředky".
Dnem 14. června 2023 vydává Česká národní banka pamětní stříbrnou pětisetkorunu s vloženým prvkem „Osobní automobil Tatra 603“. Pětisetkoruna je ražena ze slitiny obsahující 925 dílů stříbra a 75 dílů mědi a vydává se ve dvojím provedení, v běžném a špičkovém (proof), které se liší povrchovou úpravou a provedením hrany. Mince běžné kvality mají hranu vroubkovanou. U mincí špičkové kvality je pole mince vysoce leštěné a reliéf je matován, hrana je hladká s vlysem „ČNB * OSOBNÍ AUTOMOBIL * T603 *“. Celková hmotnost pětisetkoruny včetně vloženého prvku je 26,1 g, její průměr 40 mm a její síla 2,6 mm. Hmotnost stříbrného korpusu je 25 g. Vložený stříbrný prvek s černým povlakem má ryzost 999 a hmotnost 1,1 g. Mince je vydávána v maximálním emisním limitu 30 000 ks.
Na lícní straně pětisetkoruny je ztvárněn osobní automobil Tatra 603 z čelního pohledu. V horní části mince je zobrazena část palubní desky automobilu včetně části volantu. Při levém okraji mince je umístěn text „ČESKÁ“ a při spodním okraji mince text „REPUBLIKA“. Dolní polovina mince je ztvárněna jako podlaha tvořená dlaždicemi. Označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky „500 Kč“ se nachází při pravém okraji mince. Značka České mincovny, která je tvořena kompozicí písmen „Č“ a „M“, je umístěna vlevo od nominální hodnoty. Rubová strana pětisetkoruny je vodorovně rozdělena na dvě části. V horní části je ztvárněn osobní automobil Tatra 603 ze šikmého pohledu. Ve spodní části mince je zobrazen technický výkres automobilu z bočního pohledu a část technického výkresu automobilu z horního pohledu. Boční pohled na automobil je proveden jako vložený prvek černé barvy. Při horním okraji mince jsou texty „TATRA 603“ a „2023“, které jsou od sebe odděleny tečkou. Vlevo od automobilu z bočního pohledu je ztvárněna značka automobilu v podobě znaku jeho výrobce. Iniciály autorky mince Petry Brodské, DiS., které jsou tvořeny propojenými písmeny „P“ a „B“, jsou umístěny při pravém okraji mince.
Ke každé minci se dodává katalogová karta šedé barvy, na níž je popis mince a její plastické vyobrazení.
ČNB s motivem osobního automobilu Tatra 603 současně emituje i sadu obsahující pamětní minci s medailí. Medaile vznikla podle posledního výtvarného návrhu Luboše Charváta, který zemřel v roce 2022, jako pocta tomuto významnému představiteli české mincovní tvorby. Emisní náklad sady je 2 000 kusů.
Osobní automobil Tatra 603
V 50. letech minulého století se kopřivnická automobilka rozhodla ukončit výrobu osobních vozů Tatra 87 a 600, s cílem zaměřit se na výrobu nákladních automobilů. Osobní vozidla vyšší třídy měla být dovážena ze Sovětského svazu jako součást spolupráce RVHP.
Přesto se konstruktéři Tatrovky na Smíchově rozhodli vyvíjet nový reprezentační automobil československé výroby, známý jako Tatra 603. Na začátku byl tento projekt utajen před centrálním plánováním. Schválení bylo získáno až v roce 1954, kdy byl projekt téměř dokončený.
V kopřivnickém závodě vznikla nová limuzína s elegátní a dynamickou karoserií, navrženou výtvarníkem Františkem Kardausem, a stala se legendou. Vozidlo bylo poháněno vzduchem chlazeným osmiválcovým motorem V8 umístěným vzadu, jehož návrh pocházel od ing. Julia Mackerleho a byl testován v modelu Tatra 607 Monopost. Maximální rychlost vozidla dosahovala 170 km/h, přestože výrobce uváděl hodnotu 160 km/h. Interiér byl uzpůsoben pro přepravu šesti osob na dvou sedacích lavicích a zahrnoval dva úložné prostory.
V září 1955 byla představena nová reprezentativní limuzína na brněnském strojírenském veletrhu, určená pro stranické představitele a diplomatky. Sériová výroba odstartovala na jaře 1957, a první vyrobený vůz byl darován prezidentu Antonínu Zápotockému k jeho narozeninám. Tatra 603 byla prezentována také na mezinárodních událostech, jako byla olympiáda v Cortině d'Ampezzo v lednu 1956, Mezinárodní automobilová výstava v Ženevě v roce 1957 a v Paříži v roce 1958. Velký úspěch zaznamenala na výstavě Expo 58 v Bruselu.
Výroba Tatra 603 probíhala s různými úpravami až do roku 1975. Celkem bylo vyrobeno 20 422 vozů. V prvních letech bylo vyrobeno jen několik desítek kusů ročně, zatímco v závěrečných letech výroby v letech 1973 a 1974 dosáhla výroba vrcholu s 1 600 vozy ročně. Výrobu nakonec nahradil nový model Tatra 613. Tatra 603 je považována mnoha motoristickými nadšenci za nejkrásnější auto české výroby a je velmi ceněným sběratelským kouskem.
Autor: | Brodská Petra, DiS. |
Hmotnost: | 25 g |
Ražba: | Česká mincovna, a.s. |
Emitent: | Česká národní banka (ČNB) |
Rok emise: | 2023 |
Datum emise: | 14.06. 2023 |
Nominál: | 500 Kč |
Ryzost: | 925/1000 Ag, 75/1000 Cu |
Průměr: | 40 mm |
Hrana: | v proof verzi hladká s vlysem "ČNB * OSOBNÍ AUTOMOBIL * T603 *" |
Balení: | mince je uložena v ochranné plastové kapsli, v lůžku v plastové tmavě modré etuji M33 s certifikátem |
Certifikát: | s certifikátem věrohodnosti od ČNB |
Provedení: | proof (prvotřídní kvalita) |
Náklad v prvotřídní kvalitě: | 19 206 ks |
Země původu: | Česká republika |
Sazba DPH: | 0% z nominálu + 21% |
Série: | Slavné dopravní prostředky (2021-2025) |
Téma: | věda a technika, Slavné dopravní prostředky (2021-2025) |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat příspěvky. Prosím přihlaste se nebo se registrujte.